Restauracja w Poznaniu? Od czego zacząć?

Założenie własnej restauracji to marzenie wielu osób, dla których gotowanie i zarządzanie tego typu obiektem wydaje się idealnym sposobem na życie. Należy mieć jednak świadomość tego, że tylko w teorii prowadzenie własnej działalności gastronomicznej wydaje się nieskomplikowane i łatwe. Niestety miłość do gotowania nie zawsze wystarcza. Szczególnie w dobie dwudziestego pierwszego wieku, kiedy konkurencja w zasadzie w każdej branży – a już na pewno w branży gastronomicznej – jest naprawdę duża. Z drugiej strony, dziś na rynku pracy można poszukiwać własnej drogi, ponieważ odpowiedni biznesplan i chęć do działania mogą zdziałać cuda. Jednym z atrakcyjniejszych miejsc pod względem branży gastronomicznej jest dla przykładu Poznań. Mowa tutaj nie tylko o możliwościach stricte przedsiębiorczych. Młode osoby wiążące swoją przyszłość z branżą gastronomiczną, mogą dzięki poznańskiej Wyższej Szkole Hotelarstwa i Gastronomii od samego początku kształcić się w kierunku sobie wyznaczonym. Warto bowiem – być może po raz kolejny zaznaczyć – że prowadzenie restauracji to nie tylko gotowanie i podawanie posiłków. To także wiedza na temat klienta, marketingu oraz szeroko pojętej reklamy, dzięki której biznes może w dzisiejszych czasach nawet mimo ogromnej konkurencji przetrwać i co więcej prężnie się rozwijać. Jak krok po kroku nawigować zatem swoją przygodę restauracyjną?

Wykształcenie nie jest podstawą, ale pomaga przetrwać

Dziś już wiadomo, że tak naprawdę samo wykształcenie i wiedza teoretyczna nie zawsze idą w parze z przedsiębiorczością i umiejętnością prowadzenia udanego biznesu. Nie da się jednak z drugiej strony zaprzeczyć, iż odpowiednie rzemiosło nabyte drogą studiów daje bardzo dużo i często idealnie łączy się z pozyskiwanym w międzyczasie doświadczeniem. W przypadku Poznania idealną szkołą wyższą dla osób szukających szczęścia w gastronomii jest oczywiście WSHiG. W zależności od obranej drogi młodzi ludzie (chociaż uczelnie zazwyczaj otwierają swoje progi także dla starszych osób) mogą wybrać odpowiedni kierunek studiów. Może to być między innymi hotelarstwo i gastronomia czy zarządzanie i marketing (związane oczywiście z gastronomią, turystyką i rekreacją). Zdobyte wykształcenie rzeczywiście przekłada się na późniejsze działania biznesowe. Warto oczywiście podszkolić się również w samym gotowaniu. Nawet, jeśli przyszłe założenia zakładają zatrudnienie szefa kuchni.

Fundusze na rozkręcenie biznesu

Młoda osoba po studiach zazwyczaj nie ma odłożonego kapitału, który można byłoby przeznaczyć na otworzenie restauracji. Wbrew pozorom rozkręcenie biznesu wcale nie jest takie proste. Należy znaleźć odpowiedni lokal, a następnie właściwie go wyposażyć. Niezbędne staje się także zatrudnienie pracowników czy podjęcie kroków marketingowych, mających odpowiednio rozreklamować biznes. Najlepszą opcją w tym przypadku jest złożenie wniosku o przyznanie funduszy na założenie działalności. Możliwość takiego działania została zainicjowana głównie przez Unię Europejską, a do tej pory z rozwiązania skorzystało już wiele osób. Warto zaznaczyć, że składając wniosek dobrze jest mieć przemyślany biznesplan oraz pomysł na siebie. W takim przypadku otrzymanie pieniędzy jest raczej pewne. Plusem dotacji jest bezzwrotna pożyczka. Należy jednak pamiętać o warunkach związanych z pobraniem pieniędzy. Tych ostatnich nie trzeba oddawać wtedy, gdy działalność przetrwa dłużej niż rok. Lokal i ekipa to nie wszystko. Warto zacząć od czegoś mniej stresującego i wybrać sobie chwytną nazwę. Nie pozostaje ona bez znaczenia dla przyszłych klientów. Powinna się dobrze kojarzyć i nawiązywać tematycznie do kuchni serwowanej w lokalu. 

Gotowanie to pasja, bez której restauracja nie ma serca

Prowadzenie restauracji zazwyczaj wiąże się z pasją właściciela do gotowania. Bez tej ostatniej na rynku może być trudno. Wbrew pozorom zatrudnienie nawet najlepszego szefa kuchni nie przyniesie maksymalnych efektów, jeśli właściciel lokalu całkowicie poświęca się kwestiom zarządzania. Świadomy i doświadczony posiadacz restauracji ma bowiem wpływ na to, co się w jego lokalu gotuje i jak się do robi. Okazuje się nawet, że w zainteresowaniu właściciela kryją się również aspekty marketingowe. Badania wykazują, że klienci przychylniej patrzą na restauracje, w których właściciel także gotuje lub przynajmniej interesuje się losem potraw i gości. Bardzo ważnym aspektem – także niejako związanym z samym gotowaniem – jest również wyposażenie dla gastronomii, dzięki któremu funkcjonowanie lokalu jest w ogóle możliwe.

Dobry sprzęt gastronomiczny to podstawa działalności restauracyjnej

Zastawa stołowa, kuchenki, lodówki i zamrażarki – to tylko nieliczne sprzęty, które muszą znaleźć się w każdej dobrej restauracji. Działalność gastronomiczna w dużej mierze opiera się nie tylko na tym, jak smakują serwowane posiłki, ale także na tym jak zostają podawane. W tym przypadku nie należy oszczędzać zatem na sprawdzonej i solidnej, ale jednocześnie estetycznej zastawie. Bardzo ważnym elementem wyposażenia są oczywiście wszelkiego rodzaju garnki oraz patelnie pozwalające bezpośrednio przygotowywać posiłek. W zależności od specyfiki restauracji, w kuchni znajdą się oczywiście nieco odmienne sprzęty. W pizzerii może to być piec do wypiekania ciast, z kolei w naleśnikarni specjalna naleśnikarka, dzięki której wydawane potrawy są robione szybciej i smaczniej.  Bez względu na rodzaj lokalu gastronomicznego, należy pamiętać o jednym – oszczędzanie an sprzęcie i wyposażeniu nie przynosi niczego dobrego. Lepiej zainwestować więcej w porządny sprzęt, aniżeli kilka razy kupować coś, co zepsuje się po kilku tygodniach czy nawet dniach stosowania. 

Wymarzona restauracja to jedno z marzeń, które przy odrobinie zachodu i wiary w siebie może się udać. Warto pamiętać o tym, że dobra restauracja to połączenie smacznej kuchni, estetycznego wnętrza i sprawdzonych działań reklamowych oraz marketingowych. Nie należy przy tym zapominać o zaangażowaniu właściciela oraz o zakupieniu odpowiedniego sprzętu gastronomicznego, który w dużej mierze podnosi standard przygotowywanych i wydawanych klientom posiłków.